HCT- yhdistelmä liikenteessä

72px

Orpe Kuljetuksen kantavuudeltaan 94 tonnia oleva HCT (High Capasity Transport) auto on ollut
liikenteessä 3.11 lähtien.

Video – purkutyöt ja kuljetukset

Lupa suuren hyötykuorman (HCT) yhdistelmälle

itc2_540

 

Liikenteen turvallisuusvirasto, Trafi, on myöntänyt 2.10.2014 Orpe Kuljetus Oy:lle poikkeusluvan liikennöintiin suuren hyötykuorman yhdistelmällä, jonka kokonaispaino on enimmillään 94 tonnia ja pituus 31 metriä. Aluksi yhdistelmän enimmäiskokonaispaino on 88 tonnia, koska 94 tonnia vaatii tehokkaamman (750hv) auton, joka valmistuu loppuvuoden aikana. Lupaehtojen mukaisesti yhdistelmä kuljettaa puutavaraa pääteitä pitkin UPM:n tehtaille reiteillä Kotka – Kuusankoski, Kuusankoski – Lappeenranta, Kuusankoski – Savonlinna, Savonlinna – Lappeenranta, Savonlinna – Ristiina ja Ristiina – Lappeenranta.

Myönnetty poikkeuslupa on ensimmäinen kokonaismassaltaan yli 76 tonnia painavalle puutavarayhdistelmälle.

Yhdistelmä on kuusi metriä pidempi kuin nykyisin liikenteessä olevat suurimmat yhdistelmät ja sillä pystytään kuljettamaan yhden nipun verran enemmän tukkipuuta. Yhdistelmässä on vetoauto mukaan lukien 12 akselia, joiden päälle kuorman paino jakautuu. Lupaprosessin aikana on varmistettu, että poikkeuslupaehdoissa hyväksytyillä tieosuuksilla sekä tiet että sillat soveltuvat testaukseen. Testauksen aikana tutkitaan myös eri tekijöiden vaikutusta tiestöön.

Yhdistelmän testaus on osa Metsäteollisuus ry:n ja Metsäteho Oy:n koordinoimaa hanketta. Hankkeen tavoitteena on kehittää normaaliin päätieliikenteeseen sopiva, turvallinen ja tehokas puutavarayhdistelmä, jolla saavutetaan edullisempi polttoaineen käyttö ja pienemmät päästöt kuin nykykalustoa käytettäessä. Viisivuotisen hankkeen aikana selvitetään muun muassa liikenneturvallisuutta, kuljetustehokkuutta, toimintatapaa, kustannustehokkuutta sekä tierakenteen ja kaluston teknisten ominaisuuksien optimointia yhdistelmän ominaisuuksien lisäksi. Hankkeessa ovat mukana Suomen johtavat asiantuntijat Metsäteholta ja Oulun yliopistosta sekä raskaan kaluston valmistajia (Volvo & Jyki) Orpen ja metsäyhtiö UPM:n henkilöstön lisäksi.

Yhdistelmän kehitystyössä ja sitä testattaessa kiinnitetään erityishuomiota turvallisuuteen. Suuremmasta massasta huolimatta yhdistelmä täyttää jarruja koskevat hidastuvuusvaatimukset. Yhdistelmässä on nykyaikainen sähköohjattu jarrutusjärjestelmä, joten kasvanut pituus ei vaikuta viiveisiin. Myös ajoneuvoon liittyvät mahdolliset turvallisuusriskit on kartoitettu ennakkoon ja ne on käyty läpi yhdistelmää kuljettavien ja aiemmin suljetulla alueella koulutuksen saaneiden kuljettajien kanssa.

Testien mukaan suuren hyötykuorman yhdistelmä on nykyisiä puutavarayhdistelmiä vakaampi ja risteyksissä ja liikenneympyröissä ketterämpi, kuin esimerkiksi normaaliliikenteessä sallittu koneiden kuljetuslavetti. Ajettavuus ei poikkea normaaliyhdistelmistä.

 

Kuvagalleria

Kuvagalleria sivua päivitetty. Katso kaikki kuvat täältä.

Maanrakennusosasto.

Maanrakennusosasto.

 

Tervetuloa nettisivuillemme!

Seuraa täältä ajankohtaisia uutisia ja ilmoituksia. Sivuilta löydät myös tietoja palveluistamme, sekä voit ottaa yhteyttä verkossa.

– Webmaster